Vitaminer och kosttillskott för håret: Hitta dem som faktiskt fungerar

Professionellt uppdaterad: 24/2/2021

Oavsett av om du lider av håravfall, tunt eller skadat hår, eller bara har helt vanligt hår så är det viktigt att du ger håret den omsorg det behöver – både inifrån och utifrån.

Med vitaminer och kosttillskott för håret ger du det bästa tänkbara förutsättningar. Men hur väljer du rätt vitaminer? Det tar vi reda på här.

Granskad av Anne Thestrup Meimbresse

Klinisk farmaceut på Varde Apotek
Anne har en farmacie kandidatexamen från SDU, och har de senaste åren arbetat som klinisk farmaceut på Apoteket. Dagligen ger hon råd till apotekets kunder samt till läkare om den optimala användningen av läkemedel.

Vilka vitaminer och mineraler är bra för håret?

Om du gärna vill hålla håret friskt, starkt, vackert och blankt ska du ge det den omsorg det behöver. Även om du använder ett bra schampo och balsam, som vårdar både hår och hårbotten så är det minst lika viktigt att du vårdar håret inifrån. På så sätt kan du ge ditt hår bästa tänkbara förutsättningar.

När ditt hår har brist på vitaminer brukar det synas i form av torrt och trist hår, som lättare blir risigt och sprött. Och om håret lider av vitaminbrist riskerar du också att drabbas av håravfall.


Vitaminer gör håret friskare och kan minska hårförlust

Om du vill göra ditt hår en tjänst är det en bra idé att komplettera kost och vård med ett kosttillskott, som innehåller vitaminer för håret.

Det finns gott om olika kosttillskott och vitaminer som sägs fungera mot håravfall och torrt, trist eller slitet hår. Det kan vara rena djungeln när man letar bland alla alternativ – särskilt om man inte vet vad man ska titta efter.

Det är därför en bra idé att sätta sig in i vilka vitaminer som faktiskt fungerar.

Australian Bodycare Hair Loss Care

Kosttillskott för underhåll av normalt hår

249 kr

Se produkt

De 10 bästa vitaminerna, som gör håret friskt och starkt

Det finns många vitaminer, som kan bidra till att upprätthålla ett friskt hår och en hälsosam hårbotten. Några vitaminer är specialiserade på håravfall, medan andra hjälper håret att växa snabbare.

Gemensamt för kosttillskott för håret är dock att de ofta är sammansatta av en handfull som innehåller samma verksamma ingredienser.

Här är 10 vitaminer och mineraler, som hjälper håret inifrån och ut:

1. Åkerfräken

Åkerfräken är ett extrakt från en av de växter, som innehåller mest kisel – och det är ett av de näringsämnen, som har störst effekt på hårets hälsa.

Dessutom är åkerfräken rik på flera aminosyror, som forskningen också visar har gynnsam effekt på hår, hårbotten, hud och naglar. Aminosyror är en av de viktigaste byggstenarna för keratin, som är det som håret naturligt består av.

Åkerfräken bidrar därför till att underhålla optimal produktion av hårceller, så att håret blir tjockt, starkt och hälsosamt.


2. Biotin

Biotin (vitamin B7) är ett av de viktigaste vitaminerna när det gäller att hitta kosttillskott för håret, som faktiskt fungerar. Biotin är därför också ett av de mest använda mineralerna när det gäller hårvård och hårvitaminer – och det finns det goda skäl till.

Biotin bidrar till att bryta ner fett, kolhydrater och protein och det hjälper till att hålla håret friskt inifrån. De flesta B-vitaminer är bra för håret, men det är framför allt biotin som har bra effekt.

Utöver att stödja ett vackert och friskt hår är biotin också bra för hud och naglar.


3. Zink

På listan över de mest verksamma ingredienserna i kosttillskott för håret hittar du också zink. Zink kan nämligen göra underverk för både hud, hår och naglar. Det beror på att zink skyddar dina celler mot oxidativ stress, vilket egentligen bara betyder att det råder en obalans mellan fria radikaler och antioxidanter.

Det är en viktig process i kroppen, men om den inte är i balans kan det ha konsekvenser för både hår, hud och naglar – och där kan alltså zink gå in och hjälpa.


4. Kapsaicin

Kapsaicin hämtas från cayennepeppar och går in och stimulerar hår och hårbotten så att hårväxten främjas.

Kapsaicin stimulerar hårbotten inifrån så att blodgenomströmningen ökar och bidrar till att säkra optimal och bättre hårväxt.


5. Koppar

Även om koppar inte nödvändigtvis är den viktigaste ingrediensen när det gäller bättre hårväxt eller en frisk hårbotten så är det ändå många som vill att koppar ska stå med i ingredienslistan.

Koppar bidrar nämligen till att säkra normal pigmentering av håret.


6. Vitamin C

Vitamin C är ett av de vitaminer, som är särskilt bra för håret. C-vitamin är nämligen bra för immunförsvaret – och när immunförsvaret trivs syns det också på håret och hårväxten.

Utöver att stärka immunförsvaret har C-vitamin faktiskt också en mer direkt effekt på håret. Vitaminet hjälper nämligen kroppen att återställa och öka upptaget av E-vitamin, järn och kalcium och bidrar också till bildandet av kollagen, som är det ämne som ditt hår främst består av.

C-vitamin är bra för alla, men vitaminet är särskilt bra för dig som upplever att håret blir mer risigt och sprött än det borde.


7. Vitamin E

E-vitamin är precis som C-vitamin en antioxidant, som ser till att det råder balans i hårbotten så att oxidativ stress inte uppstår.

Även om E-vitamin inte hör till de vitaminer, som befinner sig allra mest i rampljuset när det gäller hårväxt och hårvård så finns det åtskilliga undersökningar som entydigt visar att E-vitamin kan bidra till att öka hårväxten.


8. Vitamin A

Alla celler behöver A-vitamin för att växa och fungera – och det gäller alltså också för hårcellerna. Vitamin A ser till att slemhinnorna är friska så att det till exempel råder balans i sebumproduktionen i hårbotten.

Sebum är med andra ord hårets naturliga oljor och de är nödvändiga för att håret ska vara friskt och glansigt.

Det betyder dock inte att det är en bra idé att få i sig stora mängder A-vitamin. Det kan nämligen vara svårt för kroppen att ta upp vitaminet i större mängder och det är därför en bra idé att välja ett genomtestat kosttillskott där du är säker på att du får i dig rätt mängd.

kosttillskottet Hair Loss från Australian Bodycare är alla ingredienser ordentligt testade och du kan vara säker på att alltid få helt rätt dos av vitaminer och mineraler.

Australian Bodycare Hair Loss Care

Kosttillskott för underhåll av normalt hår

249 kr

Se produkt

9. Niacin

Niacin är också ett B-vitamin (vitamin B3) och det är ett av de vitaminer, som säkrar att vi har balans i kroppen när det gäller energi, nerver, ämnesomsättning, muskler, hud, hår och naglar. B-vitamin bidrar bland annat till att främja hälsosam cellväxt.

Det betyder att B-vitamin, bland annat niacin, har en positiv inverkan när det gäller att öka hårväxten.


10. Magnesium och kalcium

Två ämnen, som är viktiga för hälsosam hårväxt är mineralerna magnesium och kalcium.

Magnesium ingår i fler än 300 kemiska reaktioner och mineralen bidrar till att säkerställa att kroppen fungerar optimalt. När det gäller hår och hårbotten ger magnesium viktigt stöd till håret så att det kan växa sig friskt och starkt. Även kalcium har en roll i att säkra optimala förutsättningar för hår och hårbotten.


Vad ska du hålla ögonen på när du letar efter vitaminer för håret?

När du letar efter ett kosttillskott för håret eller ett kosttillskott med vitaminer mot håravfall är det först och främst viktigt att du väljer en tillverkare du litar på. Sedan är det alltid en bra idé att jämföra dina behov med det som produkten hjälper mot.

Men det viktigaste när du väljer vitaminer för håret är att du får rätt mängd av de verksamma ingredienserna. Du kan använda ovanstående lista som en bra utgångspunkt för att hitta effektiva vitaminer för håret, men ett kosttillskott behöver inte innehålla alla för att ha god effekt.

Hos Australian Bodycare rekommenderar vi vårt kosttillskott Hair Loss för underhåll av ett friskt och normalt hår.

Hair Loss är särskilt bra för dig som:

  • Har svårt att spara ut långt hår
  • Tycker att ditt hår är tunt och kort
  • Upplever stress, som har resulterat i tunnare hår och hämmad hårväxt
  • Gärna vill att håret får optimal vård – även inifrån
  • Vill att håret ska växa snabbare
  • Gärna vill få ett hälsosamt hår igen efter överdriven användning av stylingprodukter, hårförlängningar eller hårfärg
  • Vill ta hand om ditt hår lite extra i samband med klimakteriet eller efter en graviditet

Hair Loss Care från Australian Bodycare innehåller bland annat biotin, zink, åkerfräken, kapsaicin, koppar, C-vitamin, A-vitamin, kalcium och E-vitamin.

Australian Bodycare Hair Loss Care

Kosttillskott för underhåll av normalt hår

249 kr

Se produkt

Hur får man i sig tillräckligt med vitaminer för håret?

Det bästa sättet att säkerställa att håret får tillräckligt mycket vitaminer är genom att se till att äta en hälsosam, varierad och vitaminrik kost.

Men det är inte alltid så lätt att få i sig alla vitaminer som håret behöver – och här är den optimala lösningen att komplettera med ett kosttillskott, som är sammansatt av vitaminer, som har visat sig vara särskilt effektiva för hårväxt och hårvård.

Ta kosttillskott som vårdar håret

Du kan använda aldrig så många hårprodukter, men det är sällan tillräckligt för att återställa balansen i håret. När håret har lämnat hårsäcken är det i princip dött och det finns inte så mycket du kan göra om håret redan är slitet, torrt eller risigt, eller om du har kluvna hårtoppar.

Genom att ta kosttillskott för att vårda håret vårdar du håret inifrån – det betyder att håret är friskare och starkare när det växer ut ur hårsäcken. Det beror på att du har gett hår och hårbotten de vitaminer som behövs. Samtidig säkrar du optimala förutsättningar i hårbotten och det är helt nödvändigt för ett friskt och starkt hår.

Om du lider av håravfall kan ett kosttillskott som Hair Loss dessutom bidra till att säkerställa att hårväxten ökar.

Kosttillskottet ser till att hårväxten får en boost så att du får ett friskare och tjockare hår, som växer snabbare.

Även om kosttillskott och vitaminer för håret kan göra stor skillnad kan vitaminer inte ersätta en sund livsstil eller en hälsosam, varierad kost.

Välj livsmedel med högt innehåll av vitaminer som är viktiga för håret

Vitaminer, som du får i dig i form av kosttillskott kan inte ersätta en hälsosam och vitaminrik kost. Omvänt kan du faktiskt få i de nödvändiga vitaminerna genom kosten, men det är lättare sagt än gjort och därför väljer de allra flesta att komplettera sin kost med vitaminer.

Om du gärna vill ha större fokus på de vitaminer som är bra för hår och hårbotten är det en rad matvaror som du med fördel kan inkludera i kosten.

Livsmedel med ett högt innehåll av vitaminer som är bra för håret:

  • Mager fisk som lax och makrill
  • Linfrö
  • Valnötter
  • Kyckling
  • Kalkon
  • Ägg
  • Yoghurt
  • Avokado
  • Linser
  • Fullkornsprodukter
  • Spenat
  • Broccoli
  • Morötter
  • Bönor
  • Ost

Utöver att inkludera några av ovanstående livsmedel i kosten är det viktigt att du kommer ihåg att dricka mycket vatten. En motor fungerar bäst med olja – och din kropp fungerar bäst när den får ungefär två liter vatten om dagen.


Vad kan du göra för att få håret att växa snabbare?

Om du gärna vill ha friskare, längre, tjockare eller glansigare hår ska du inte bara ta kosttillskott och äta hälsosamt och varierat – du ska också tänka på att ta hand om håret du redan har.

5 tips som främjar hårväxten:

1. Red ut håret och massera hårbotten

Om du vill sätta fart på hårväxten är det viktigt att du stimulerar hårbotten så att blodcirkulationen ökar. Samtidigt ökas syretillförseln till hårsäckarna och det ökar produktionen av nya hår.

Du kan göra detta genom att reda ut håret och massera hårbotten ordentligt varje dag – exempelvis när du duschar.

2. Undvik att tvätta håret varje dag

Vatten och tvål bidrar till att torka ut både hår och hårbotten och det har motsatt effekt på hårväxten. Istället ska du vänta två, tre dagar mellan hårtvättarna (somliga kan vänta ändå längre).

Lider du av mjäll eller fet hårbotten? Då vill du kanske tvätta håret varje dag, men det gör det faktiskt bara värre. När du tvättar håret tvättar du nämligen bort hårets naturliga oljor och det leder till att din hårbotten börjar överproducera och då blir hår och hårbotten bara ännu mer feta.

3. Undvik överdriven styling och användning av värme

Det bästa du kan göra för ditt hår är att låta det vara så mycket som möjligt. Undvik så långt det går att föna håret eller använda annan värmestyling som t.ex. en platt- eller krustång. Kom också ihåg att använda produkter som skyddar mot värme varje gång du värmestylar håret.

Tänk också på hur många produkter du använder i ditt hår. Produkter kan ansamlas i både hår och hårbotten och det kan i värsta fall leda till håravfall. Många produkter innehåller kemikalier och parfym, som också kan bidra till att irritera hårbotten. Så tänk på hur många produkter du använder och se till att göra ren hårbotten ordentligt när du tvättar håret.

4. Gå till frisören regelbundet

Nej, håret växer inte snabbare för att du klipper det ofta, men om du toppar håret ofta så ser du till att klippa bort allt som är slitet. Det betyder färre kluvna hårtoppar och mindre risigt hår.

Så även om en vanlig klippning inte får håret att växa snabbare så blir håret längre snabbare.

5. Var noga med att skämma bort håret lite extra någon gång då och då

För att få ett friskt hår är det en bra idé att använda balsam vid varje hårtvätt – men det är också en bra idé att använda en hårkur ungefär en gång i veckan.

Du kan köpa färdiga hårkurer, men du kan också göra en egen bara genom att använda olja. På så sätt kan du ge håret extra fukt och vård.